Dag 10 naar Leon

18 september 2017 - León, Spanje

.Met minder kou deze morgen fietsen we verder over de saaie hoogvlakte richting Leon. Vaak is de fietsroute gelijk aan de wandelroute en passeren we de vele hikers, alleen, met z'n tweeën of in een groep. We missen een afslag en fietsen 7 km om. Dit kwam omdat we teveel met tempoverschillen fietsen. Bij het echte klimwerk is dat niet te voorkomen. Maar hier schiet ieder ook in zijn eigen ritme. We wachten wel steeds op elkaar. Omdat we tegenwind hebben gaan we in een treintje fietsen, bij zijwind maken we een waaier en opeens gaat de hele karavaan veel vlotter en blijven we bij elkaar.. Zo bereiken we om 15 uur Leon. In de verte zien we de bergen, waar we overmorgen doorheen moeten. Gelukkig, het landschap verandert, we verlaten de monotone hoogvlakte. In de Benedictijnen abdij vinden we weer onderdak. Bijna wordt het married couple gescheiden van de soloman. Mannen en vrouwen zijn hier strikt gescheiden, anders wordt het natuurlijk een duivelse orgie. Maar het lukt toch onder deze betutteling van de Benedictijnen uit te komen en ik toch tussen de gehuwden slaap. We zien weer een imposante cathedraal, die het net niet haalt bij Burgos. De stad is wel veel levendiger en mondainer dan Burgos. Moe van twee dagen ruim 70 km fietsen gaan we op tijd slapen