Dag 12 Over de Cruz del Ferro

20 september 2017

Vanuit het prettige stadje Astorga vertrekken we, na lunch, snoep en cola ingeslagen te hebben, naar de pas. We hebben afgesproken dat ieder voor zich fietst en dat we elkaar treffen op de top of aan de andere kant van de berg. De klim is op het niveau Pyreneeën. Ik heb er zin in. Door een mooi ongeschonden natuurlandschap klim ik eerst matig, later pittig. Aan mij hoogtemeter zie ik hoe hoog ik al zit. Met gemak bereik ik de 1500 meter . 12 km/u gemiddeld. Bij het Cruz del Ferro op de top rust ik uit en wacht op Rob en Von. Het stalen kruis staat op een lange houten paal op een steenberg. Rond de paal wemelt het van de stenen met opschrift: wensen. Aan de paal briefjes en knuffels. Ik doe dat niet, Von laat een briefje achter. Dan volgt een levensgevaarlijke afdaling van 15 km, die we overleven. Het eerste deel is zo stijl, dat de zwaartekracht een te grote kracht heeft. Risico is dat je remvermogen het niet aan kan als je je te hard laat vallen. Dus veel in de remmen, maar dat mag weer niet continu. Halverwege een gehucht, waar we even stoppen, kan ik mijn velgen niet aanraken van de hitte. Het volgende deel is minder stijl en stuif ik lekker swierend door de bochten naar beneden. De grens ligt bij 50 km/u. Een albergue is snel gevonden in het eerste dorp beneden, nu weer eens een privé albergue, niet te groot, geen religieuze uitingen en met bier. Het is vandaag T-shirtjes weer. Lekker. S'avonds aan het diner hebben we veel pret met Italianen. Wijn en humor is een uitstekende combinatie.

1. Pieter Grond en Hans Bloks:
    20 september 2017
    Wij, Hans en Pieter lezen nu in Verdun over jullie vorderingen. Knap hoor. Wij zien ook af (maar niet heus). Go for it. Bijna in Santiago. Gaan jullie ook nog door naar km 0? Hi er is het lekker weer voor het eerst na 2 weken