Evaluatie Rob

26 september 2017

Alledrie Santiago de Compostella gehaald. Had het wel gedacht, maar het was een beproeving. Met ups en downs, waarbij mijn specialiteit vooral de downs
waren. Het fietsen is een eenzame bezigheid ook al ben je in een groep. Je moet jezelf toch telkens weer over die volgende berg hijsen. Dat zwijgende, onherbergzame, eentonige landschap staart je aan. De vraag doemt op waarom doe ik dit in godsnaam. Uit sportieve overwegingen? Ik kan het nog op 70-jarig leeftijd. Uit spirituele of religieuze overwegingen? Ik weet niet.
Dat ik het gehaald heb is zeker ook te danken aan mijn reisgenoten. Von voor mij, een sterke meid en een fietsliefhebster pur zang. Voorop, nog verder weg, Michel. Hij was elke dag goedgemutst, had er zin in en trok me er doorheen. We waren een prima driestel en speelden goed op elkaar in. Wat zeker ook hielp was dat Michel de navigatie deed. Ik hoefde alleen maar te fietsen. Bovendien reed hij vaak vooruit en regelde drie slaapplaatsen. Kortom alle voorwaarden waren gunstig. De dag na aankomst werd ik 71 jaar. Dat hebben we op gepaste wijze gevierd. Dit was mijn enige bijdrage aan het reisblog. De rest deed Michel.

1. Ton:
    24 oktober 2017
    Door bij Rob bekende omstandigheden ben ik vandaag pas toegekomen aan het lezen van de weblog over jullie mooie en avontuurlijke pelgrimsfietstocht naar Santiago de Compostela. Wat moeten jullie in de loop van de tocht een enorme conditie hebben gekregen. Een hele prestatie. Ik herkende in een aantal momenten van jullie reis de inspanningen van de wielrenners in de Vuelta. Die hadden het denk alleen wat warmer dan jullie.
    Een deel van jullie tocht ken ik een beetje. Heel deel van Noord-Spanje tussen San Sebastiaan en Burgos. Na Burgos ging onze tocht verder in zuidelijke richting naar Madrid (via o.a Salamanca).
    Mijn vraag is: domineerde het spirituele of het religieuze? Ik las dat één afdeling heel gevaarlijk was, dus erg down. Spirituele gedachten zullen toen wel gedomineerd hebben.
    Rob, ik ken je als een volhouder, dus het verbaast mij niet dat jij het gehaald hebt (zonder en/of met ondersteuning van je reisgenoten - ook van die volhouders!).
    Mede afgaande of de vele mooie en interessante foto's en de dagelijkse teksten hebben jullie het heel goed gehad met elkaar: ook heel wat waard. Mijn complimenten. Weer een rijke ervaring om op terug te kijken.
  2. Rob:
    6 november 2017
    Opmerking bij mijn "Evaluatie Rob: ups en downs, waarbij mijn specialiteit vooral de downs waren". Daarmee bedoelde ik dat ik (soms onverantwoord) snel was in de afdalingen/downs, een woordspeling.