Dag 17 Santiago

25 september 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag vierden we de verjaardag van Rob, bezochten we de stad en moesten we zaken regelen voor de terugreis. Eerst naar het Pelgrimsbureau om de oorkonde op te halen. Daar stond een rij van een uur of drie. Dat gingen we niet doen. Ik besloot af te zien van deze formaliteit. Ik heb het gedaan, ik ben er geweest, dat is voldoende. Als tastbare herinnering heb ik het pelgrimspaspooet met alle stempels van waar ik langs kwam. De stad is vol van pelgrims en allen willen hun oorkonde. Als Von om 18 uur het nog eens probeert is de rij slechts 2 uur. Zelfs Von ziet er dan maar van af. Om 12 uur betreden we een overvolle uitpuilende cathedraal, iedere katholieke kerk moet er stikjaloers op zijn, voor de pelgrimsmis die twee keer per dag wordt gehouden. Het is een traditionele mis met een bisschop en veel clerus in rode jurken, veelal oude mannen. Hoogtepunt is een onvervalste circusact, waarbij een enorm wierookvat door 8 bruine pijen
aan een lang touw vanuit de nok tot 180 graden door de gehele cathedraal wordt geswiept. Zie de video. Na het circus regelen we de terugtocht. We willen met fietsen in de trein naar Pamplona en dan met de bus naar het beginpunt, St Jean de Port, waar onze auto staat. Moet kunnen. In het Spaans en een paar woorden Engels halen de Spaanse spoorwegen ons uit de droom. We besluiten dan maar de fietsen via de firma Soetens, die toevallig vanuit ons hotel opereert, te laten transporteren naar NL. We boeken een treinreis naar San Sebastian voor morgen, en zien daar wel hoe we met de bus in St Jean belanden. We geven ook drie kwart van onze bagage mee aan Soetens. 's Avonds vieren we Rob's verjaardag en de conclusie dat we het met z'n drieën erg goed hadden op deze bijzondere reis.