Epiloog Michel

26 september 2017

Met dit tweede deel van de fietstocht vanuit NL, vanaf de Pyreneeën tot het plein voor cathedraal in Santiago de Compostela, hebben we ongeveer 900 km afgelegd. Dit deel door Noord Spanje was zwaarder, vaak mooier en verrassender omdat ik hier nooit eerder ben geweest. Toch is het deel door België en Frankrijk niet veel minder. Ik legde er 1400 km af. Vooral Frankrijk vind ik een super fietsland, ook omdat je er overal simpel kunt kamperen. De combinatie fiets en tentje is het summum van vrijheid en buiten zijn. Op het Spaanse deel kom je heel veel wandelaars tegen. Je ontkomt niet aan het internationale pelgrimsgevoel. Alle contacten waren leuk, wat minder zou niet erg zijn.
Ik heb het fietsen met elkaar in het eerste deel en nu met Von en Rob heel gezellig en verrijkend gevonden.
Veel of weinig conditie, iedereen met een fiets met voldoende versnellingen komt er wel. Het ritme van iedere dag je km draaien en zo vanzelf een deel van Europa doorkruizen is verslavend. I Goed in je trapritme zitten berg op berg af is ook heel lekker. Veel schakelen, het juiste blad en je gaat door. Na afloop moe aan het bier is heerlijk.
Aantrekkelijk vind ik ook de eenvoud van het bestaan. Je fiets, eten, drinken en onderdak: daar draait het in hoofdzaak om. En leven met heel weinig spullen. Je kunt met heel weinig toe Ik had het eerste deel 12 kg incl tentje enz. Het tweede deel 6 kg zonder tentje. Het ontbrak me aan niets. Als luxe een e-reader. Was het nu een pelgrimstocht of een sportieve fietstocht? Naarmate je Santiago meer naderde en vooral in Santiago nam het religieuze aspekt toe. Ik heb daar niets mee. Dat ik in Santiago aankwam deed me wel wat. Het heeft te maken met de nieuwe fase in mijn leven - gestopt met werken - en de invulling die ik daaraan wil geven. Dit was een inspirerende bijdrage. Ook speelde mee het moeten opgeven in juni van dit jaar in St Emillion. Ik ben blij dat ik het alsnog heb voltooid.
Veel respect voor mijn oude fiets, die het zonder enig mankement als een zonnetje heeft gedaan, voor mijn nieuwe zadel dat perfect is, voor de Garmin GPS, die zonder enige hapering de weg wees en de Schwalbe banden - nooit lek en erg slijtvast.
Wordt vervolgd.
Van reisblog naar fotoboek